Sammenhæng i skafterne

Væveteori for begyndere

Kurset henvender sig dig, der har sat en skaftevæv op mindst en gang og vævet på den.

Men du er ikke sikker på hvad felterne i bindingsmønsteret betyder. Og hvordan er sammenhængen med væven.

Vi starter med at trevle lidt vævet stof op, og tegne bindingen på ternet papir. Derefter laver vi det om til en bindingstegning, og finder ud af, hvordan der er søllet, trampet og bundet op.

Så går vi ind i vævestuen og kigger på de væve, der er sat op, for at finde sammenhængen mellem alle vores sorte felter i opskriften og skafter, sideskamler, tramper, og alle de snore der forbinder dem.
- Og det kan man alt sammen læse af bindingstegningen, hvis man har forstået den.

Når vi er nået til, at I har forstået sammenhængen mellem snore og tegning, og I kan se på et mønster hvordan I skal sølle, binde op og trampe for at opnå den binding der er på mønsteret, er kursets hovedformål nået.
Og når I har forstået det, kan I også finjustere opbindingen, så I har et flot skel.

__________________

Hvis vi har tid og hoved til mere, går vi videre med opskriftteorien. F.eks.:

Hvad er en trendliste, og hvordan tolker man den. Altså opskriften på farvernes rækkefølge i trenden.

Hvordan kan man ændre lidt i en opskrift? Det kan være, man har lyst til at tramperne sidder i en anden rækkefølge, fordi det er bedre for ens ryg at bruge begge tramper skiftevis. Eller det kan være, man vil have en anden kant, end opskriften har. Eller at kipperstriberne gøres bredere i en spidskipper. (Og hvad er for resten en spidskipper?)

Kan vi se på mønsteret, om kanttrådene binder, eller lavere springere?? Og hvad kan vi gøre ved det. Et problem man tit støder på i vævebindingerne ”trampet spidskipper” og ”gåseøje”. Især hvis man har ændret i opskriften.

Ledige pladserLedige pladser

Kursusnummer