Båndvævning for begyndere

Stropper til de hjemmevævede viskestykker, bælter, snørebånd, smalle bånd, brede bånd, tynde bånd, tykke bånd, eller sjove bånd med indvævede fjer?

Har du styr på din båndvæv, er det kun din fantasi, der sætter grænser.

Vi lærer at vælge materiale og mønster, lave trend, sætte væven op og væve, samt lidt om afslutninger med flet, lim eller takling.

Har du selv en båndvæv, så tag den med. Vi har to til udlån på dagen. Vi har masser af spjældvæve, som er lidt sværere at væve på, men til gengæld fylder meget mindre, så de er velegnet til at have med i sommerhuset.

Det er målet, at når dagen er omme, kan du sætte væven op og væve et bånd. Måske ikke perfekt, men det kommer med øvelsen.

Medbring:

Saks, papir (gerne ternet), blyant, farveblyanter eller tusser. Madpakke. Vi har vand, kaffe og te. Har du selv noget garn, du vil væve af, så tag det med. Ellers har læreren. Nogle garner er nemmere end andre. Det bør være et glat garn, ikke blødt og langhåret. Garnets tykkelse afgør, om det bliver til et bælte eller et snørebånd.

Læreren medbringer mønsterark, som du kan tegne på. Samt lidt forskellige garner og tekstillim.

Og medbring en båndvæv eller spjældvæv, hvis du har. En ny båndvæv koster 400 til 700 kr., alt efter størrelsen. (Jeg kan anbefale en Ashford). En lille fladskytte (ca. 20 cm) til ca. 100 kr. er også godt, de følger med nogle båndvæve. Man kan også klare sig uden i starten, hvis man vil væve smalle bånd.

Fredag den 7.januar 2022. kl. 9-16, 8 lektioner + lidt pauser.

Sted: Lollands Væveforening, Engestoftevej 112, 4990 Sakskøbing.

Lærer Anne Svendsen, Nysted, tlf 21445068, anneinysted@mail.dk

Ledige pladserLedige pladser