Aagaard Tekstil Håndværk

Kære Vævekredse - Tekstilkredse Vi sender tekst og billeder om en spændende pinseudstilling på Aagaard Tekstil Håndværk. Vi vil bede jer sende videre til jeres medlemmer og meget gerne lægge lidt på jeres hjemmesider eller på Facebook om udstillingen. Hvis I kommer langvejs fra er der også mulighed for at købe en overnatning på stedet. Se venligst på www.aagaard-tekstil.dk under udlejning. På forhånd tak. Med venlig hilsen Else Høgh, Aagaard Tekstil Håndværk. Mobil 2171 5447

Lad pinseturen gå til Aagaard Tekstil Håndværk i Thy

Pinseudstillingen og butikken er åben fra lørdag 8. juni til og med 2. pinsedag 10. juni hver dag kl. 14 – 17.

Traditionen tro har vi fokus på vævning i pinsen og i år har vi været så heldige, at Liv Stange udstiller  sine smukke, uldne kludetæpper og vil være til stede alle tre dage.

Liv Stange udtaler: ”Kludetæpper har aldrig befundet sig særlig højt på den tekstile rangstige. Genbrug af gammelt tøj og udtjente tekstiler har der ikke været meget status i. (Måske er synspunktet ved at ændre sig; vi bliver mere vidende om de store mængder af brugt, og også ubrugt, tøj der kasseres.) Men uanset kan det være en fornøjelse og en tilfredshed i at få noget nyttigt, og måske endog smukt, ud af noget, der ellers bare bliver smidt væk. Jeg har stor glæde af at væve uldne kludemåtter. Materialet kan være egent aflagt tøj, brugt tøj fra venner og naboer eller genbrugskøb. Slidte og hullede ting kan også bruges. Alt får en tur i vaskemaskinen på lidt høj temperatur; det valker materialet, og farverne går lidt mod hinanden. Så skal der klippes og rives i strimler i passende bredde, afhængig af kvaliteten. Her hjælper erfaringen. De strikkede ting kan selvfølgelig ikke rives. Det støver og sviner, det gør vævningen også. Jeg væver hovedsageligt måtterne på hørtrend, og banker kludene så godt sammen i væven, som jeg kan. Kvaliteten skal være fast og god. Jeg væver i dobbeltvæv, det giver tykke måtter og åbner muligheder for enkle mønstre, f. eks. tern, pletmønster og striber på langs. Og selvfølgelig på tværs. Jeg afslutter måtterne med flettede kanter; frynser er hurtigere at lave, men holder sig ikke altid pæne over tid.”

På Aagaard vil der også være mulighed for at købe farvede bomuldsstrimler til vævning af kludetæpper.

Aagaard Tekstil Håndværk, Korsgårdsvej 1, 7760 Hurup