Foredrag med Vibeke Lindhardt

Debatskabende foredrag af VibekeLindhardt. Onsdag d. 6. nov. 2019 kl. 19.00 i Lollands Væveforening Engestoftevej 112, 4990 Sakskøbing. Pris inkl. kaffe & kage kr. 100,- Forhåndstilmelding kan ske til; lena@holsko.dk

Vibeke Lindhardt er tekstilkunstner/væver og har igennem mange år vævet kirketekstiler. Hun cand.pæd. didaktik/materiel kultur og forfatter til bogen: Se min kåbe – de danske bispekåber som pragt, dragt og magt (Bibelselskabets Forlag 2013)

Foredraget tager udgangspunkt i bispekåbernes historie og fortæller om bruddet med en århundrede gammel tradition.

Som væver har Vibeke Lindhardt selv været tæt på, da hun deltog i arbejdet med vævningen af bispekåben til Roskilde domkirke. Vibeke Lindhardt vil fortælle om hele den skabende proces fra kunstnerens første idé, skitserne, vævningerne og til den færdige kåbe bliver taget i brug - nu som en liturgisk dragt. I vil blive taget med på en billedrejse med gode historier til alle kongerigets stifter og I får lov at se og røre de originale væveprøver forarbejder til kåberne.